Ben Blackall / Netflix

Det första ordet som Michael C. Hall yttrar i ”Safe” – Netflix-mordmysterium som har så mycket mer på gång än vad beteckningen antyder – är ”sorry”. Han ber om ursäkt till sin dotter för att han tog tag i hennes hand på en begravning, så han säger det tyst. Hennes svar är högre och tydligare: ”Ja, just det.” Det är uppenbart att det finns en friktion där, men det är också något annat som pågår. Är det… en accent?

Det är det, men det kommer att ta ett år att bekräfta detta. Lyckligtvis rör sig ”Safe”, till skillnad från andra uppblåsta Netflix-originaler, genom ett år på mindre tid än en titelsekvens, så med ett klick på en ”skip intro”-knapp är du nedsänkt i den före detta ”Six Feet Under”-stjärnans fullständiga brittiska intonation. Precis som seriens övergripande snabbhet är det först störande. Att höra Dexter säga ”community barbecue” som ”comm-un-it-y buh-bah-coo” kan få dig att fnissa om du inte hänger med i historien.

Populär på IndieWire

Glansfullt nog lutar sig ”Safe” mot de flesta av sina alltmer absurda moment, inklusive Halls accent. Det är inte så att serien eller dess stjärns talspråk är dåliga i sig. De överanstränger sig bara inte med att försöka övertyga dig om sin stora betydelse. ”Safe” är en såpa, och det är en rolig förströelse som sådan.

Möt Tom. Tom (Hall) är nybliven änkling, kirurg och far till två döttrar. Han försöker gå vidare efter sin frus död när hans äldsta barn Jenny (Amy James-Kelly) försvinner. Hon går på en fest med sin pojkvän och ingen av dem återvänder hem. Det sista hans fru bad honom att göra var att ta hand om deras döttrar – att hålla dem säkra (fattar du?) – och han tar den begäran på största allvar.

Turligtvis har han några viktiga vänner som kan hjälpa honom i hans svåra jakt på sanningen. Pete (Marc Warren) är hans mångåriga vän och kollega som tjänstgjorde i armén tillsammans med Tom. Det förklarar varför han är en så bra utredare och varför han är så personligt motiverad att hjälpa Tom. Tillsammans bildar de en klassisk icke-detektivdetektivduo som bryter sig in på kontor för att få information och bearbetar misstänkta personer med ett övat fram och tillbaka-förhållande. Skulle två gamla läkarvänner omedelbart förvandlas till sådana naturliga detektiver? Nej, men det är knappast det största pillret att svälja (det finns ett hemligt barnavslöjande som kommer att få dig att räkna och en övermåttlig manlig karaktär heter JoJo – JoJo!), och deras snabba band gör att du vill tro på dem.

Toms andra vän är också mer än en vän: Sophie (Amanda Abbington) är en riktig polis som har känt Tom i flera år, men nyligen har deras relation gått till nästa nivå. De håller det hemligt, men när det väl börjar bli känt delar Tom och Sophie med sig av en hel del information om sökandet efter Jenny. Hon är en riktig resurs för Tom och ett fint sätt att hålla berättelsen i gång utan att förlora de personliga krokarna.

Samtidigt inleder polisen en utredning om Jennys pojkväns mamma, Zoe (Audrey Fleurot), den ensamma medborgaren av fransk härkomst i denna franska samproduktion mellan Netflix och Canal+. Baserat på foton och brev som lägligt nog hittas i hennes skolskåp har hon haft en affär med en elev. Hon förnekar det, och de två mysterierna smälter långsamt samman.

Det finns en rad karaktärer i ”Safe”, men de är alla ganska isolerade i den pittoreska engelska förorten. En del kan susa runt i sina bilar eller ta tåget till staden, men mysteriet driver dem hela tiden tillbaka till det lilla gated community från vilket problemen först kom ut. Det bidrar till känslan av att alla svaren finns precis framför en, även om det inte finns något sätt för tittarna att förutse några av säsongens mer udda vändningar. Ännu viktigare är att skaparen och den verkställande producenten Harlan Coben konsekvent ger svar; varje avsnitt börjar med minst ett stort avslöjande och slutar med en talande cliffhanger, med mer än några få viktiga punkter utspridda däremellan.

”Människor har rätt till sina hemligheter”, är en olycksbådande replik från det första avsnittet, och jösses, de här människorna känner sig berättigade, annars skulle de inte ha så många. Till och med de detaljer som är kända i hela samhället – som hur Toms fru dog – hålls hemliga för publiken under en längre tid. Det finns hemliga affärer, hemliga identiteter, hemliga kärlekar, hemliga bekännelser, hemliga portar, hemliga telefoner, hemliga appar, hemligt allt!

Det är mycket, på det hela taget, och det finns inte mycket i serien genom sex av de åtta avsnitten utöver den saftiga spänningen av alla dessa avslöjanden. Men det är okej. Med engagerade skådespelare (varav några är tydligt medvetna om den löjliga historia de är med i) och ett raskt tempo förtjänar ”Safe” sin status som en såpig njutning och bör underhålla Netflix-tittare som är sugna på engagerande distraktion.

Grade: B

”Safe” säsong 1 är nu streamad på Netflix.

Lämna ett svar