Ben Blackall / Netflix

První slovo, které Michael C. Hall pronese v „Safe“ – netflixovské vražedné záhadě, v níž se toho děje mnohem víc, než naznačuje toto označení – je „sorry“. Omlouvá se své dceři za to, že ji na pohřbu chytil za ruku, takže to řekne potichu. Její odpověď je hlasitější a jasnější: „Jo, jasně.“ Je jasné, že tam dochází k třenicím, ale děje se tam i něco jiného. Je to… přízvuk?“

Je, ale bude trvat rok, než se to potvrdí. Naštěstí na rozdíl od jiných nabubřelých netflixovských originálů se „Safe“ přesune přes rok za kratší dobu než titulková sekvence, takže se po kliknutí na tlačítko „přeskočit úvod“ ponoříte do plné britské intonace bývalé hvězdy seriálu „Six Feet Under“. Stejně jako celková rychlost seriálu je to zpočátku zarážející. Když uslyšíte Dextera říkat „community barbecue“ jako „comm-un-it-y buh-bah-coo“, může vás to přivést do záchvatu smíchu, pokud nebudete držet krok s příběhem.

Populární na IndieWire

Naštěstí se „Safe“ opírá do většiny svých stále absurdnějších momentů, včetně Hallova přízvuku. Ne že by seriál nebo výslovnost jeho hvězdy byly samy o sobě špatné; jen se příliš nenamáhají ve snaze přesvědčit vás o své velké důležitosti. „Safe“ je telenovela a jako taková je zábavným zpestřením.

Seznámení s Tomem. Čerstvý vdovec, chirurg a otec dvou dcer Tom (Hall) se snaží přenést přes smrt své ženy, když zmizí jeho nejstarší dítě Jenny (Amy James-Kelly). Jde na večírek se svým přítelem a ani jeden z nich se nevrátí domů. To Toma uvrhne do paniky; poslední věc, o kterou ho jeho žena požádala, bylo postarat se o jejich dcery – aby byly v bezpečí (chápete?) – a on bere tuto žádost velmi, velmi vážně.

Naštěstí má několik klíčových přátel, kteří mu pomáhají ve vypjatém pátrání po pravdě. Pete (Marc Warren) je jeho dlouholetý přítel a spolupracovník, který s Tomem sloužil v armádě. To vysvětluje, proč je tak dobrým partnerem při vyšetřování a proč je tak osobně motivován Tomovi pomáhat. Společně tvoří klasickou nedetektivní detektivní dvojici, která se kvůli informacím vloupává do kanceláří a na podezřelé pracuje s nacvičenou zpětnou vazbou. Že by se dva staří přátelé lékaři okamžitě proměnili v tak přirozené detektivy? Kdepak, ale to je sotva ta největší pilulka (dojde k odhalení tajného dítěte, které vás donutí počítat, a jedna ubermacho mužská postava se jmenuje JoJo – JoJo!) a jejich rychlé pouto vás donutí jim věřit.

Tomův druhý kamarád je také víc než kamarád: Sophie (Amanda Abbingtonová) je skutečná policistka, která Toma zná už léta, ale v poslední době se jejich vztah posunul na další úroveň. Zatím to drží pod pokličkou, ale jakmile se vše provalí, Tom a Sophie si sdělí spoustu informací o pátrání po Jenny. Je pro Toma docela dobrým zdrojem informací a skvělým způsobem, jak udržet příběh v pohybu, aniž by se ztratily osobní háčky.

Současně policie zahajuje vyšetřování matky Jennyina přítele, Zoe (Audrey Fleurot), jediné občanky francouzského původu v této francouzské koprodukci společností Netflix a Canal+. Na základě fotografií a dopisů příhodně nalezených v její školní skříňce se ukáže, že měla poměr s jedním studentem. Ta to popírá a obě záhady se pomalu prolínají dohromady.

V „Safe“ vystupuje celá řada postav, ale všechny jsou spíše izolované na malebném anglickém předměstí. Někteří se sice projíždějí autem nebo jezdí vlakem do města, ale záhada je neustále tlačí zpět do malé uzavřené komunity, z níž poprvé vyšly problémy. To přispívá k pocitu, že všechny odpovědi jsou přímo před vámi, i když není možné, aby diváci předvídali některé z nejvypjatějších zvratů sezóny. Důležitější je, že tvůrce a výkonný producent Harlan Coben důsledně poskytuje odpovědi; každá epizoda začíná alespoň jedním velkým odhalením a končí výmluvným cliffhangerem, přičemž mezi nimi je roztroušeno více než několik klíčových bodů.

„Lidé mají nárok na svá tajemství,“ zní zlověstně pronesená věta z první epizody, a chlapci, tito lidé se cítí být oprávněni, jinak by jich neměli tolik. Dokonce i detaily známé v celé komunitě – například jak zemřela Tomova žena – jsou divákům poměrně dlouho zatajovány. Jsou tu tajné aféry, tajné identity, tajné lásky, tajná přiznání, tajné brány, tajné telefony, tajné aplikace, tajné všechno!“

Je toho celkově hodně a v seriálu se toho přes šest z osmi dílů kromě šťavnatého vzrušení ze všech těch odhalení moc neděje. Ale to je v pořádku. Díky angažovaným hereckým výkonům (z nichž někteří si zjevně uvědomují, v jak absurdním příběhu hrají) a svižnému tempu si „Safe“ zaslouží status mýdlového potěšení a měl by bavit diváky Netflixu toužící po poutavém rozptýlení.

Známka: B

1. série „Safe“ se nyní vysílá na Netflixu.